Česká premiéra baletu Manon Kennetha MacMillana v plném lesku
V loňském roce oslavilo jedno z nejslavnějších děl novodobého baletního repertoáru plných padesát let na světových jevištích. Vzhledem k tomuto výročí uvedla v minulém roce…
Prof. Helena Kazárová, Ph.D. se specializuje na taneční a pohybovou kulturu minulých století jak prakticky(rekonstrukce a oživování tanců ze zápisů a grafických záznamů, choreografii ve stylu dané epochy, barokní gesto), tak teoreticky (je autorkou dvou knih – Barokní taneční formy a Barokní balet ve střední Evropě – a početných odborných článků a studií).
Absolvovala na pražské AMU, několik let byla zaměstnána jako profesionální tanečnice, poté začala vyučovat dějiny tance a baletu, teorii a estetiku tance, dějiny umělecké kultury a stala se badatelkou v archivech. Její teoretický výzkum se brzy vtělil do rekonstrukcí a inscenování historických tanců, přičemž se zpočátku specializovala zejména na období baroka. Studovala a spolupracovala s řadou mezinárodních odborníků (B. Massin, M.-G. Massé, D. Wortelboer, E. Green atd.) a zvláště s Marcem Leclercqem, se kterým spolupracovala na významných operních projektech (Castor et Pollux Rameaua a Sub olea pacis et palma virtutis of Jana Dismase Zelenky) v pozici asistentky choreografie a režie). Od té doby vytvořila a obnovila mnoho barokních, renesančních a empírových tanců pro různé významné hudební a divadelní festivaly /Japonsko, Litva, Polsko, Rakousko, Německo, Maďarsko aj.) a také pro baletní soubory (např. Entrée d´Apollon barokních choreografů Feuilleta and Pécoura pro Balet Národního divadla v Praze a Brně), spolupracovala na dobových inscenacích pro činoherní soubory.
Od roku 1997 do roku 2022 umělecky vedla soubor Hartig Ensemble – Tance a balety tří století, který založila a pro který vytvořila široký repertoár tanců na základě jejich rekonstruování z Beauchamp-Feuilletovy notace a dalších pramenů.
V posledních letech se věnuje navíc také dobovým interpretačním prostředkům (gesta a jevištní pohyb) v repertoáru 17. a 18. století, přičemž tyto znalosti využívá v inscenování děl barokního hudebního divadla, z nichž řadu také režírovala. Vytvořila choreografie pro pořad dirigenta Gerda Albrechta Gerd Albrecht představuje Mozarta (Stavovské divadlo Praha 2006) a spolupracuje s celou řadou dirigentů, kromě „rezidenčního“ Marka Štryncla k nim patří též Václav Luks, Adam Viktora Robert Hugo, Vojtěch Spurný, Ondřej Macek, Jiří Petrdlík ad.
Je profesorkou na AMU, kde přednáší dějiny tance a baletu, estetiku tance a vyučuje historické tance. Vyučuje také na mezinárodních letních akademiích, spolupracuje s rozhlasem, filmem a televizí (např. Bathory J. Jakubiska, To horké léto v Marienbadu M. Cieslara, Příběh rodinné opery M. Suchánka, Donšajni J. Menzela nebo Rolando Villazón Meets Don Giovanni, BBC-Redgrave Pictures, Interlude in Prague, Stilking Films). Jako badatelka a specialistka na barokní, rokokovou a preromantickou kulturu pohybu je zvána též na mezinárodní konference (naposledy Oxford University 2015, Rothenfels 2016, EADH Drážďany 2017).
V loňském roce oslavilo jedno z nejslavnějších děl novodobého baletního repertoáru plných padesát let na světových jevištích. Vzhledem k tomuto výročí uvedla v minulém roce…